Zameldowanie tymczasowe w wynajmowanym mieszkaniu
Zameldowanie tymczasowe w wynajmowanym mieszkaniu
Wokół obowiązku meldunkowego oraz formalności z nim związanych narosło bardzo dużo mitów, a wiele osób wynajmujących mieszkanie podejrzliwie patrzy na najemców pytających o możliwość zameldowania. Jest to postępowanie całkowicie bezpodstawne, szczególnie w obliczu obowiązujących przepisów prawnych.
Obowiązek meldunkowy w Polsce
Zgodnie z przepisami ustawy o ewidencji ludności z dnia 24 września 2010 r. obywatele Polski, jak i cudzoziemcy przebywający na terytorium RP są zobowiązani do wykonywania obowiązku meldunkowego polegającego przede wszystkim na zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego oraz wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego.
Meldunek tymczasowy – definicja
Warto dodać, że zgodnie z powyższymi regulacjami pobyt (meldunek) czasowy definiuje się jako przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.
Procedura tymczasowego zameldowania w wynajmowanym mieszkaniu
Obywatel Polski lub cudzoziemiec dokonuje zameldowania w wynajmowanym mieszkaniu (na pobyt czasowy) w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na lokalizację mieszkania, w którym zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód tożsamości.
Ponadto, przedstawić należy potwierdzenie pobytu w lokalu (np. umowę najmu), dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu czasowego oraz – do wglądu – dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilnoprawna czy odpis z księgi wieczystej.
Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania nie budzą wątpliwości, o zameldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej. Wniosek taki można także złożyć w formie elektronicznej.
Aby z kolei sprawdzić status swojego meldunku, należy skorzystać z usługi sprawdzenia swoich danych w rejestrze PESEL.
Zaświadczenie o tymczasowym zameldowaniu w wynajmowanym mieszkaniu
Potwierdzenie o tymczasowym zameldowaniu można uzyskać w formie zaświadczenia, które wydawane jest na wniosek wynajmującego. Zaświadczenie takie wystawia organ dokonujący zameldowania.
Zameldowanie tymczasowe ? opłaty
Zameldowanie na pobyt czasowy oraz pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne, natomiast wydanie zaświadczenia o zameldowaniu tymczasowym podlega odpowiedniej opłacie skarbowej, określonej w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827 t.j.). Opłacie podlega także pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy. Wyjątkiem są przypadki, gdy pełnomocnikiem jest mąż, żona, lub bliski członek rodziny ? wtedy pełnomocnictwo również jest bezpłatne.
Konsekwencje tymczasowego zameldowania w wynajmowanym mieszkaniu
Przede wszystkim należy podkreślić, że zameldowanie w wynajmowanym mieszkaniu nie daje praw do tego lokalu, a służy jedynie celom ewidencyjnym. Będzie ono miało jednak istotne znaczenie np. dla cudzoziemców chcących przebywać na terenie Polski legalnie.
Zameldowanie tymczasowe w wynajmowanym mieszkaniu bez zgody właściciela
Czy najemca musi mieć zgodę właściciela na meldunek czasowy? Wbrew powszechnemu przekonaniu, najemca, posługując się umową najmu, może samodzielnie zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu, a zgoda wynajmującego nie jest do tego potrzebna. Jeśli tylko pobyt w mieszkaniu jest legalny (tj. za wiedzą oraz zgodą właściciela lokalu lub innej osoby uprawnionej do zarządzania mieszkaniem) oraz prawnie udokumentowany, nie ma przeciwwskazań do meldunku.